Skal du starte nichebutik? Husk dit likviditetsbudget

Bøger og boghandel
zzxx22

Går du med tanker om at åbne din egen nichebutik, såsom f.eks. en boghandel med astrologiske og okkulte bøger, en sportsbutik med fokus på MMA-udstyr eller noget helt tredje? Hvis dette er tilfældet, så er der en hel del du som nybegynder skal have styr på. Og en af de vigtigste ting at have styr på er det såkaldte likviditetsbudget. Læs videre her, og se hvorfor du bør give dette element lidt ekstra opmærksomhed.

Budget og regnskab

Derfor skal din nichevirksomhed have et likviditetsbudget

En af de vigtigste ting man som ny butiksejer skal have styr er, hvor mange penge der kommer ind og hvor mange penge der går ud hver eneste måned. Du skal derfor sørge for at lave et realistisk likviditetsbudget. Et likviditetsbudget er nemlig netop det redskab du skal bruge for at opstille virksomhedens forventede indtjening og udgifter – herunder afbetaling af virksomhedslån, leje af lokaler og webdomæne. 

Likviditet betyder nemlig blot, hvor mange penge din butik har at gøre godt for hver eneste måned, kvartal eller år. Heldigvis kan du nemt finde en likviditetsbudget skabelon og mange gode råd på nettet, der kan gøre det langt nemmere for dig at komme i gang med dit nye likviditetsbudget.

Et likviditetsbudget tager højde for skiftende indtægter

Netop fordi man som nystartet butik typisk ikke vil opleve at have den samme indtægt hver eneste måned, så vil det være ekstra vigtigt at opsætte et fornuftigt likviditetsbudget. Likviditetsbudgettet vil nemlig tage højde for både de måneder, hvor der er højvande i kassen og ikke mindst de måneder, hvor det går lidt mere langsomt. Hvis du føler dig usikker på hvordan du skal gribe dit likviditetsbudget an, så kan det bestemt anbefales, at du hyrer en revisor til at hjælpe dig med opgaven.

sparepenge

Husk at markedsføre på de sociale medier

Når du så endelig har lanceret din nye butik, så er det bare med at få spredt budskabet ud i det ganske danske land. Og dette behøver ikke engang koste en formue. Brug f.eks. de sociale medier til at promovere din nye nichebutik. Du vil blive overrasket over, hvor effektivt det egentligt er.

Skriv et svar